Isländska hästnamn

Publicerad 2012-01-04 16:00:00 i Allmänt,

Något som jag tycker är riktigt häftigt är att Islandshästars namn ofta säger väldigt mycket om hur en häst är. Man brukar säga att innan nu rider en islandshäst som du inte känner så fråga vad den heter.

Dock så stämmer namnen oftast mest in på islandsfödda hästar, för t.ex. så döper vi våra hästar här i sverige redan när de är föl. Medan man på island låter hästarna gå fritt i stora flockar i bergen från födseln tll de "fångas in" och rids in. Då ser man hur hästen är och hur den kommer bli och döper eller kallar den efter något som påminner eller stämmer in på hästen.

Höfrungur t.ex. kommer ju från Island och reds in när han var 4 år gammal. Hans namn stämmer väldigt bra in på honom. Han är klok, snäll och lojal. Han älskar vatten och att bada. Höfrungur betyder nämligen delfin. Och nog är min Höffi-bövving en delfin allt! Han ser ju till och med ut som en i färgen. 

Här är en bild på Höfrungur när han gick som unghäst på island, och det roliga är att när Desirée visade mig bilden så tyckte hon att han såg ut som en delfin i kroppen, haha. Ja, han är ju inte direkt en flott hingst! :3


Vad betyder era hästars namn, och stämmer dessa in på era hästar? :D


Kommentarer

Postat av: Adina & islandshästen Funi

Publicerad 2012-01-04 16:45:55

Sant! Det stämmer faktiskt när jag tänker efter :)

Postat av: ida

Publicerad 2012-01-04 17:27:55

min häst heter Sóley som betyder smörblomma. hon är svenskfödd, så hon är kanske inte så döpt för hur hon är, och jag vet inte riktigt vad en smörblomma symboliserar, men den kanske är snäll, för det är hon;)

Postat av: Emma

Publicerad 2012-01-04 18:49:50

SV: Ja de är riktigt häftiga! Kommer absolut köpa ett när de börjar säljas!



Tyckte nästan det liknade en sån, jag har nämligen en olivgrön haha!:D

Postat av: Vinetta

Publicerad 2012-01-04 20:22:27

Svar till Ida: Jag vet faktiskt tyvärr inte heller vad det kan betyda :( Vi har en häst som heter Hlin, (betyder Lin) och det är ju också en blomma... Så liksom, är hon en blomma, haha? :D Men kanske har Sóley en färg som liknar en smörblommas eller kanske hon är lika fin som en? :D

Postat av: Malin

Publicerad 2012-01-04 23:03:16

Det beskriver ju även ofta hur de ser ut ;) jag red en häst som heter Sokki, "med strumpor", och han hade strumpor ;)

Postat av: Maria

Publicerad 2012-01-04 23:15:14

sv: Hahah, det tänkt jag inte på. Men för det priset lär man ju få med nån liten alv som tvättar den åt mig! :)

Solfaris namn betyder han som färdas med solen och det tycker jag passade in bra på honom. Han var fux och väldigt snabb. :)

Postat av: Ronya

Publicerad 2014-04-05 16:01:10

Min isis heter Ósk som betyder önskan och längtan. Vet inte riktig varför, ser inte riktigt något sammanhang på något sätt. Men hon kanske va önskad när hon kom :)
Min förra isis hette Ör som betyder givmild och pil. Hon var väldigt väldigt givmild plus att hon hade som en pil på ryggen :)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela