Hur jag planerar ett ridpass Del 1

Publicerad 2012-01-29 13:15:00 i Träning/Tävling,

Innan jag går ned till paddocken tänker jag över dessa punkter:

  • När red jag/ gick han sist?
  • Vad är det för underlag?
  • Vad tränade vi på senast?
  • Hur länge kan jag rida
Då kan jag få ett hum om vad jag kan/ska/behöver rida igenom. Är underlaget ganska hårt blir ju skrittövningar självklara. Är underlaget bra, dvs. inte för hårt och inte för mjukt, eller halt osv, så kan jag t. ex. öva ingång och ansaktningar i alla gångarter. (Dock om man har ridhus så behöver man aldrig tänka över dessa saker!)

Om han inte har gått på länge så försöker jag oftast att börja jobba med att få hela hästen under mig och att han ska lyssna och lugna ner sig, innan jag börjar jobba ordentligt. Har han gått mycket men inte verkar trött kan jag jobba på som vanligt.

Ofta är det ju också bra att minnas vad man gick igenom på senaste ridlektionen och ta med sig det i sina ridpass. Jag kan dock vara ganska dålig på att komma ihåg det och måste nästan skriva upp det. Korttidsminnet ni vet~

Till sist. Hur länge kan jag hålla på? 
Om vi säger att jag måste vara klar att åka klockan 14.00 och klockan är 12.00 när jag ska göra iordning hästen så måste jag tänka över vad jag har att göra efter ridpasset. Då kanske jag inser att tidschemat blir tajt och får då ställa in mig på att bara rida en kortare stund och inte jobba med allt för tidkrävande saker, som jag oftast har koll på (t.ex. högergaloppen, eller att få honom samlad i traven) utan kanske mest jobbar honom i skritt. Men om jag inte har någon tid att passa brukar jag oftast rida tills jag känner att det är dags att sluta när det går som bäst.



I nästa del ska jag skriva om hur man börjar mitt ridpass, vilket underlag det än är, hur länge han än har gått osv.

Hur planerar ni erat ridpass?

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela