TREC

Publicerad 2012-01-05 16:59:49 i Allmänt,

Det finns en tävlingform som ännu inte är så vanlig. Och detta är en tävligsform som jag tror skulle passa mig och Höfrungur alldeles utmärkt!


Sporten började utvecklas för drygt 30 år sedan i Frankrike som ett test på de professionella guidernas arbete i hästturistnäringen, och utvecklades senare till en tävlingsform för allmänheten. Sporten är idag etablerad i stora delar av världen. I Sverige är sporten fortfarande i sin linda. Svårigheterna som man ställs inför i denna tävling är sådana som man kan stöta på i sin dagliga ridning i naturen. Syftet är i första hand att visa att häst och ryttare är väl samspelta och klarar av de hinder som man kan stöta på i sitt dagliga ridande. Det kan också vara moment i tävlingen där ett gott ledarskap premieras och där det är viktigt att häst och ryttare samarbetar väl för att klara av uppgiften man ställs inför under tävlingens gång. Det finns inga specialregler för islandshästar utan man tävlar tillsammans med andra hästraser. Orienteringsridning ska främja harmonin mellan ryttare och häst, så att ridning ute i naturen blir en riktig upplevelse. Till detta hör att man blir en äkta vän med sin sportkamrat hästen.

Texten är kopierad från www.trecsverige.se

På bilden ser ni SM vinnarna i TREC, den ena är en Islandshäst! :D

Denna tävlingsform tycker jag är verkar riktigt rolig och dessutom så brukar islandshästklubbar annordna dessa också. Dessutom passar den Höffis jätte bra då han är världens coolaste häst och vi är bäst på att hitta oss fram i skog och mark!
Jag har i ett par år nu hela tiden sagt att jag ska testa att tävla i denna tävling, men det har inte blivit av. Men så fort jag ser att Sleipnir annordnar en så ska jag anmäla mig! :D

Ett moment som kan komma i TREC

(OBS! Alla bilder är lånade från Google.com)

Har ni hört talas om detta sätt att tävla på tidigare? Eller kanske ni har tävlat i TREC själva?


 

 



Kommentarer

Postat av: Frida

Publicerad 2012-01-05 17:13:51

Svar: Tack för tipset, men jag köpte ett par sånna för några år sedan och de var antagligen för stora i midjan i 36an eller för små i midjan i största barnstorlek så det blev aldrig att jag fastnade för just dom fast jag köpte dom. Men nu efter några år kanske man ha växt lite på bredden så kanske är värt att prova :)

Postat av: Sofie

Publicerad 2012-01-05 18:03:13

Jag har varit på en TREC tävling och en terräng/TREC-inspirerad tävling. Det verkar jättekul :D

Postat av: Frida

Publicerad 2012-01-05 19:10:54

Svar: Aha, då kan man ju prova iaf :) Ja, deras är bäst! Har en modell de slutat tillverka men gör en liknande men de är så dyra iaf för mig och de gamla ramlar snart isär :)

Postat av: Malin

Publicerad 2012-01-05 19:51:48

Nu är dagens blogg uppe. Jag tror att du kommer ha en STOR chans att vinna!



Anmäl dig här: http://mallanmalinsliv.blogg.se/2012/january/dagens-blogg-2.html#comment

Postat av: Amanda Sundén

Publicerad 2012-01-05 22:44:26

Jag har varit med och tävlat och det är as kul. Men jag var inte med i sm klassen utan en lättare klass som gick samtidigt som sm:)

Postat av: Andrea

Publicerad 2012-01-05 22:57:36

sv: Stallet ligger mot kvicksund, nej det vet jag faktist inte :)

Postat av: Lina

Publicerad 2012-01-05 23:12:19

Fin blogg! :)

Postat av: Mikaela

Publicerad 2012-01-08 16:59:13

Jag har testat TREC på en prova på dag, Det var riktigt kul.



Sv; Ja det var riktigt kul med egen butik och hästarna blev väldigt bortskämda med nya grejor;)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela