Goliat frá Hala

Publicerad 2012-01-02 23:07:00 i Hästarna,

Goliat är en av de två valacker som jag rider mest. Han är importerad från Island och har haft många ägare under sina år i Sverige. Mest av den anledningen att han är en väldigt känslig häst och lite rädd av sig. Han är även väldigt stark och det var ofta som han kunde dra iväg med ryttare. En stund gick han som turridningshäst hos Britten på Asphults Islandshästar, men det funkade inte då han ofta drog iväg.

Micke och Desirée Joki köpte "halva" Goliat och delade på honom tillsammans med en annan. Men när de flyttade till egen gård så köpte de loss hela honom och sedan dess har han bott hemma på Lilla Hult.


Detta är en bild från 2006 på mig och Goliat. Det var en av de första gångerna som jag red honom och det var lite småläskigt då han är så stor (143 cm i mankhöjd).

Denna bild tror jag är tagen 2008 elle 2009, då hade jag ridit på honom regelbundet i ungefär ett år. Jag var själv inte så erafaren och vi hade lite svårt att hitta varandra. Han hade inte mycket överlinje och hade svårt för att ta höger galoppen och söka sig neråt, samt hoppa efter en gammal ryggskada. Men vi jobbade mycket med honom och samtidigt lasttränade honom då han var VÄLDIGT rädd för transporten. 


Denna bilden är tagen för lite minde än ett år sedan. ( Har mycket få bilder på min dator just nu ) Och här kan man se hur både jag och Goliat har utvecklats. Han är mjuk och fin att rida i alla gångarter och har en väldigt fin skritt med mycket övertramp. Under 2011 tävlade vi ingenting då han hade gått omkull på våren och blev sne i hela kroppen. Men tanken är att vi ska ut och ha roligt igen i vår! :D

Kommentarer

Postat av: Filippa

Publicerad 2012-01-02 23:23:04

Tack för kommetnar på bloggen!

Postat av: Kim

Publicerad 2012-01-03 00:47:13

tack :D din blogg är också super fin :D

Postat av: Malin

Publicerad 2012-01-03 04:47:42

Sv: Man måste inte ha bommarna så, utan man kan ha de helt upphöjda också. Men det är vanligast att göra så. Jag tycker att hästen får ett bättre flyt om man lägger upp bommarna så. De blir lixom mer naturliga travsteg och inte lika högt. Så det är lämpligt att börja med att ha bommarna såhär, vill man att hästen ska lyfta mer på benen så kan man ha dem upphöjda på båda sidorna. Men jag tycker att det känns bäst att rida över snett upphöjda bommar, det flyter på mycket bättre. Jag har uppfattat det på detta sätt i alla fall. Roligt att du frågade! :) /Malin

Postat av: malin

Publicerad 2012-01-03 11:49:13

fin blogg :)

Postat av: wilma

Publicerad 2012-01-03 13:43:46

Fin blogg:)



Var gärna med i DAGENS BLOGG på min blogg:)

Det skulle vara jätte kul:)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela