Hur jag planerar ett ridpass Del 2

Publicerad 2012-02-08 16:55:00 i Träning/Tävling,

En liten notis: Jag tror att jag uttryckte mig lite konstigt ang. V3 och T5! Jag vet att dessa grenar inte är nya, utan att de fanns långt innan t. ex. T7 och T8 kom! Men med nya så menade jag "nya" för mig då jag aldrig tävlat i dessa tidigare! :D

________________________________________________________________________________________________

Uppvärmning inför ridpasset

Här kommer nästa del om hur jag planerar ett ridpass på banan. Om du missade första delen så kan du läsa den här!

När jag har kollat vad det är för underlag, när jag red senast och hur mycket tid jag har på mig ect. börjar jag med att värma upp. Här värmer jag upp likadant vilket väder det än är, vad jag än planerar att jobba med under just detta ridpasset osv. 
Det var vill är att få hästen mjuk och lyhörd. Genom att först skritta några varv på fyrkantspåret för att få igång musklerna och flytta bakdelen lite då och då, för att se så att han är med på noterna. Efter ett par varv på "fyrkanten" går jag in på volten och börjar med att flytta både hans bakben och bog åt både vänster och höger. Detta för att få in hela hästen undermig och för att han ska slappna av och ge efter i tygeln. Så fort jag känner att han gör som jag vill ger jag eftergift i innertyglen och berömmer med rösten. För min del är dte viktigt att jag berömmer Höfrungur eller Goliat väldigt överdrivet så att det inte tröttnar utan tar till sig berömet och fortsätter jobba.

Sedan vill jag även få in hans bakben under sig och att jag känner att han lägger vikten på bakdelen och jobbar med "bakbenen fram till mungipan". Detta gör jag i båda varven och det kan ta allt ifrån 5 min till en halv timme beroende på hur sammarbetsvillig han är osv.
Om vi säger att han i detta fall inte vill flytta sig för skänkeln jobbar jag vidare på det tills han flyttar sig. Om han fortsätter protostera hoppar jag av och flyttar honom från marken.
När han har gett med sig berömmer jag honom genom att släppa efter och låta honom skritta raktfram ett par steg. Jag brukar även jobba med lite gångartsbyten mellan skritt och tölt på volt. Skrittar kanske ett halvt varv och flyttar bakdelen tills han släpper efter och kommer då fram i tölt, töltar ett par steg och saktar sedan av och gör om.

När jag är helt nöjd med uppvärminingen låter jag honom pusta lite och sedan örjar jag jobba på det jag känner att jag måste öva på. 

Ibland kan det även hända att jag endast jobbar med dessa saker ett helt pass, medvetet eller om det helt enkelt behövs. Om jag inte har mycket tid på mig vill jag oftast mest känna på hästen och jobba genom att mjuka hästen och få den att lyssna, för det är minst lika, om inte ännu mer, viktigt som att träna galoppfattningar, eller att få tölten rentaktig.



I nästa del kommer jag gå igen de moment jag brukar ha problem med och hur jag löser dessa! :D

Kommentarer

Postat av: malin

Publicerad 2012-02-09 10:15:35

jaha, då förstår jag! :)

Postat av: Alexandra

Publicerad 2012-02-09 19:45:46

Sv; Tackar! :) Haha dom som nästan är snyggast ju :D

Postat av: Anonym

Publicerad 2012-02-12 09:43:57

Bra inlägg! Eftersom jag ofta rider själv är det perfekt att få lite hjälp på traven med uppväärming etc! :D

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela